Onderstaande reflectie is naar aanleiding van het eerste moduul geschreven.
Groepsproces
Het groepsproces is voorspoedig verlopen. Er zijn van tevoren afspraken gemaakt waar ieder teamlid zich aan hoort te houden, wanneer dit niet gebeurde werd diegene erop aangesproken. De weg naar dit verslag waren er wat hobbels in de weg, zoals meningen die van elkaar verschilde. Toch zijn we er gezamenlijk altijd uitgekomen. Dingen die het groepsproces bevorderde waren dan ook een taakverdeling, een planning en elke week werd de planning gespecificeerd. Ieder teamlid wist zo waar hij/zij aan toe was. Elkaars werk werd doorgenomen en verbeterd waar nodig. Ik hoop dat het groepsproces en de communicatie de volgende periode net zo verloopt als bij deze periode.
Onderzoek proces
Met aanwijzingen vanuit school is het onderzoeksproces ondersteunt. Er ontstond hierdoor meer richting in wat er onderzocht moest worden en welke modellen er gebruikt moesten zijn. Dit was erg prettig, echter kon de timing hierin beter. Ik ben van mening dat er op voldoende niveau onderzoek is gedaan. Dit kan altijd nog grondiger door bijvoorbeeld meer modellen te gebruiken of nog een 2e enquĂȘte door de wijk te verspreiden.
Samenwerking met de opdrachtgever
In het begin vond ik de samenwerking met de opdrachtgever stroef gaan. Na het zien van de pitch door Netwerkcentrum Oud-Oost was ik erg enthousiast om met het project aan de slag te gaan. Er werd echter al snel duidelijk dat het om een ander buurthuis ging. Ik vond het nog steeds een interessant project wel vond ik er veel verwarring ontstaan, wie er verantwoordelijk is voor het
buurthuis en welke mensen er een rol spelen. Het buurthuis is recentelijk geopend, vandaar dat nog niet alles duidelijk op papier staat. Dit werd met de tijd steeds duidelijker, door middel van gesprekken is er een steeds duidelijker beeld geschetst. Uit de projectgroep is Luuk als
contactpersoon aangewezen. Dit werkte naar mijn idee erg prettig voor beide partijen.
Eindresultaat
Het resultaat wat tot nu toe is behaald, daar ben ik zelf erg blij mee. Er is een resultaat uitgekomen waarop verder borduurt kan worden in het implementatieplan. Uit dat plan hopen we, als ik voor iedereen spreek een gebruiksklaar plan te ontstaan waar het buurthuis daadwerkelijk iets aan heeft. Voor mijn gevoel helpen we het buurthuis naar de volgende stap, zeker omdat het buurthuis nog maar recentelijk geopend is zullen ze hier baat bij hebben.
Persoonlijke leerdoelen
Leerdoelen die ik naar aanleiding van de eerste periode wil opstellen zijn voornamelijk dat ik meer wil genieten van het proces naar het einddoel. Ik merk dat ik nu vaak stress en mezelf druk maak om het eindproduct, of het wel voldoende is en of we het buurthuis daadwerkelijk ermee helpen. Ik ben
erg resultaatgericht waar perfectionisme ook een rol in speelt. Dit wil ik graag meer loslaten. Hieruit is het volgende leerdoel ontstaan:
Meer genieten van het proces naar het einddoel waar er minder stress aanwezig is.
Onderstaand is de reflectie te zien na moduul 2.
Groepsproces
Het tweede gedeelte van het groepsproces verliep minder voorspoedig als ik had gehoopt. Na de kerstvakantie merkte ik dat we in een dip zaten. Dit vond ik lastig. Ik had namelijk wel veel motivatie om weer aan de slag te gaan. In de eerste week na de vakantie is dan ook niet veel voortgang geboekt. De afgelopen twee weken is de motivatie onder de groep redelijk teruggekeerd. Wel was de inzet niet bij iedereen gelijk. Voor een volgend proces is het wenselijker om een contract op te stellen, dan heb je meer om op te staan wanneer het fout gaat.
Onderzoek proces
Vooral tijdens het adviesrapport is er veel onderzoek gedaan, dit was deze periode minder. Ik ben nog steeds van mening dat de kwaliteit van het rapport voldoende is. Wel was het wenselijker geweest om meer sturing vanuit school te krijgen. Timing van de verschillende What Matters sessies kwam niet altijd goed uit. Voor het implementatierapport is er nog wel gebruik gemaakt van
literatuuronderzoek maar zijn vooral de buurtbewoners gebruikt als referentie.
Samenwerking met de opdrachtgever
De samenwerking tussen de opdrachtgever en project verliep voorspoedig. Inmiddels zijn we aan elkaar gewend en is er bekend wat we aan elkaar hebben. Ik vind de sfeer ontspannend, gemoedelijk en fijn werken. Ik voelde ons als projectgroep erg vrij, de opdrachtgever stond voor veel dingen open
en gaf ons op deze manier voldoende kansen. Inmiddels kan er ook gewerkt worden op locatie wat erg prettig werken is. We hadden met de opdrachtgever 1x in de week contact, dit was in vorm van email of tijdens een meeting. Voornamelijk was Luuk onze contactpersoon.
Eindresultaat
Wat we hebben bereikt als projectgroep in een relatief korte periode ben ik erg trots op. Het is toch altijd in het begin wennen en aftasten, dit neemt ruimte en tijd in beslag. Ik ben van mening dat we iets afleveren waar de opdrachtgever in de toekomst iets mee kan. Ik denk wel dat er de tweede
periode meer uitgehaald had kunnen worden, dit ligt dan voornamelijk aan de inzet en motivatie.
Persoonlijke leerdoelen
Het leerdoel wat ik de vorige keer had opgesteld luidde als volgt; Meer genieten van het proces naar het einddoel waardoor er minder stress aanwezig is. Ik ben hier zeker niet in geslaagd. Toen de motivatie en inzet van andere groepsleden minder werd, voelde ik mezelf alleen maar gestrest worden. De druk voelt wel minder omdat we het adviesrapport met een voldoende hadden afgesloten. Maar hoe minder iedereen deed hoe gestrester ik werd. Ik genoot niet van het groepsproces. Dit is dan ook een leerdoel wat ik in de toekomst ga meenemen en voor mijzelf aan ga werken.
Conclusie
Ik heb deze twee reflecties toegevoegd als betekenisvol product omdat ik mijn eigen groei maar ook belemmeringen erin kan terugzien. Voor mezelf haal ik er tips uit of ik leer van ervaringen en pak het de volgende keer anders aan. In dit geval had ik mezelf voorgenomen om meer los te laten, dit is echter niet gelukt en blijft zo nog steeds een groot leerpunt. Door het terug te lezen leer ik ervan, in een volgende situatie kan ik er beter op inspelen.