Opdracht 2.3 Leisure Manager profiel

Opdracht 2.3  Maak een professioneel Leisure Manager profiel

 

  • Wat zijn jouw opvattingen over wat een Leisure Manager moet kunnen?

Een Leisure Manager moet inzicht hebben wat er zich in de sector afspeelt, op de hoogte zijn van de trends en ontwikkelingen die daarbij komen kijken. Ik geloof dat er dan op de juiste manier kan worden ingespeeld en er waarde kan worden geleverd. Daarbij hoort ook een ontwikkelde visie op de rol van Leisure binnen de samenleving. Dit kan echter wel met de tijd veranderen, de ontwikkelingen in de samenleving hebben hier invloed op. Een proactieve, sociale, creatieve en probleemoplossende houding sluit aan bij het profiel van een Leisure Manager. 

 

  • Wat zoek je in een organisatie waar je stage gaat lopen. Denk daarbij aan de mensen die er werken, de cultuur en structuur van een organisatie.

Ik ben op zoek naar een vrije omgeving, waar iedereen gerespecteerd wordt. Er zijn leermogelijkheden en het is oké als er tijdens de ontwikkelingsweg een fout wordt gemaakt. Een stagiair moet gewaardeerd worden en is er niet voor spek en bonen. Ik zoek ook een stage waarin ik mijn creativiteit kwijt kan, door bijvoorbeeld concepten te bedenken en deze uit te werken. Hierbij vind ik het belangrijk om daarin veel ruimte te hebben. Een 9-5 baan achter de laptop is niet noodzakelijk, ik vind het belangrijk om flexibel te zijn. Ik zoek een organisatie waar mensen in werken met dezelfde culturele passie als ik, dit kan een theater, filmhuis of museum zijn.  

 

  • Waar sta je nu? 
  • Zelfanalyse in relatie tot de Leisure Management competenties
  • 360 graden feedback op de competenties van een medestudent, een docent/ coach, vriend/vriendin of familielid.
  • Concluderend: wat zijn jouw kernkwaliteiten en wat zou je verder willen ontwikkelen in je stage?

Hieronder is mijn zelfanalyse te vinden, dit is gedaan aan de hand van de afgelopen drie jaar en de competenties waar ik aan heb gewerkt. Vervolgens heeft Anouk Dijkstra feedback gegeven, dit is vice versa gedaan. 

 

Zelfanalyse Lynn Rochat
De afgelopen drie jaar heb ik mijzelf niet alleen op een professioneel vlak ontwikkeld maar ook op persoonlijk vlak. Deze ontwikkeling is gestart toen ik begon aan de opleiding Filiaalmanager niveau 4 in 2015, toen moest ik voor het eerst zelfstandig aan het werk en werd ik verantwoordelijk gesteld voor mijn eigen input en output. In 2017 startte ik toendertijd nog aan de opleiding Leisure Management. Nu drie jaar in de studie, kan ik zeggen dat ik een zelfstandig individu ben geworden en dat ik met een kritische blik naar maatschappelijke vraagstukken kijk. Ik heb geleerd mezelf te verwoorden en mijn mening te onderbouwen. Daarnaast gaat spreken voor een groep mensen mij steeds beter af. Deze voorgaande punten spreken dan ook van mijn persoonlijke ontwikkeling. Tijdens de opleiding is er voornamelijk gewerkt met als uitgangspunt de tien competenties die in het landelijk profiel van Leisure&Events management staan.

Jaar 1 was voornamelijk een basis jaar waar veel algemene kennis werd opgedaan van de Leisure sector. Dit was voornamelijk in de vorm breedteonderzoek, er is van de sector een globaal beeld ontstaan. Trends en ontwikkelingen zijn hierbij ook onderzocht. Jaar 1 stond voor mij centraal voor het settelen in de studie, ik heb dan ook veel gereflecteerd, wat gelijk staat aan competentie 9. In de studieloopbaan opdrachten kwamen de sterke en zwakke kanten naar boven, hoe ik mezelf wilde gaan ontwikkelen en wat voor acties daar aan de grondslag lagen. Nu ik terugkijk, was jaar 1 de fundering, hier is vervolgens op gebouwd.

Jaar 2 was een jaar waar ik vooral de theorie die ik jaar 1 heb geleerd kon toepassen op opdrachten, dit waren vooral creatieve opdrachten zoals bij het Disney moduul waarbij er een attractie moest worden ontwikkeld. Maar ook organisatorische opdrachten zoals de conceptontwikkeling van de Tour de France in Friesland. Hiervoor maakte ik een stakeholdersanalyse. Competentie 1 waar de visieontwikkeling in naar voren komt heb ik voornamelijk gedaan door de twee stages. Ik heb stage gelopen bij O3 waar in opdracht van de Friese Poort een lounge ontwikkeld moest worden. Hier kwam mijn creatieve kant naar boven met het ontwikkelen van een (welkomst)bord maar ook organisatorische elementen zoals het maken van draaiboeken. Naast O3 heb ik stage gelopen bij het Friese theatergezelschap Tryater. In jaar 1 was eigenlijk al duidelijk dat ik de kunst en cultuur kant op wilde, dit heb in jaar 2 gerealiseerd. Bij Tryater hebben we met het kernteam twee Try-This voorstellingen en een feest georganiseerd. Naast de stages heb ik mij verdiept in het werkveld door theatervoorstellingen en musea te bezoeken. Ik vind het belangrijk om op de hoogte te zijn van de trends en ontwikkelingen in de sector, alleen op deze manier kan er waarde worden geleverd. Tijdens mijn stage bij Tryater is er door middel van de Try-This workshops met als resultaat de voorstelling een belevenis gecreëerd, vermarkt en uitgevoerd. Dit heeft dan ook bijgedragen aan competentie 3. Het gehele proces zoals deelnemers werven, regisseurs ondersteunen en concepten uitwerken hebben bijgedragen aan het uiteindelijk resultaat, de voorstelling. Ik heb ook met deze stage aan competentie 4 gewerkt door te regisseren in netwerken. Dit heb ik voornamelijk gedaan door deelnemers te werven, en hierbij scholen te benaderen voor verdere samenwerking. Ook in

jaar 2 heb ik de nadruk gelegd op reflecteren(competentie 9), dit omdat groei en verbetering zo het best is vast te leggen. Tijdens de projecten is er elke keer een reflecteer moment geweest. Tijdens mijn stage bij O3 heb ik de eindevaluatie geleid. Bij Tryater was er een evaluatie maar ook tijdens de projecten vanuit school is hier aandacht aan besteedt. Er is niet alleen maar gereflecteerd op mezelf, maar ik heb ook feedback gekregen vanuit medestudenten en docenten. Jaar 2 stond centraaĺ als de uitwerking van de theorie. Ook trad ik in jaar 2 meer naar de voorgrond en nam ik meer de leiding. Zo was ik projectleider tijdens het semester van de Tour de France.

Jaar 3 begon met specialisatie, allereerst met de minor Heritage Experience Management. Bij Heritage Experience Management werd er vanuit verschillende perspectieven naar erfgoedtoerisme gekeken. Onderdelen hierin waren beleidsinitiatieven, commerciële, publieke en vrijwilligers in de sector. De politieke context speelde ook een rol met daarbij actuele vraagstukken. Als product is er een tour ontwikkeld in Leeuwarden met als thema Little Amsterdam. Vervolgens heb ik Spa Business Strategy gedaan in Bali, dit deed ik vooral voor de ervaring in het buitenland. Ik heb dan ook voornamelijk dingen over mezelf geleerd en ben ik door de reis zelfstandiger geworden. Het eindproduct bij de minor was een ondernemingsplan voor een spa in Bali. Deze twee minoren hebben voornamelijk bijgedragen aan competentie 3. De belevenis in dit geval was de fysieke tour en de uitwerking van de spa. Toen volgde er een semester vanuit school, dit begon met vijf weken essay schrijven over onderwerpen in de Leisure sector. Hierbij heb ik gewerkt aan mijn kritische blik. Vervolgens is er gewerkt aan een project gericht op een buurthuis gelegen in de Bloemen/Oldegalileën. Uit het adviesrapport kwam naar voren dat er verbeteringen konden worden gedaan op het gebied van de marketing. Hier is vervolgens een implementatierapport voorgeschreven. Zo heb ik aan competentie 5 gewerkt, de processen binnen het buurthuis werden geanalyseerd en vervolgens verbeterd, beheerd en ingericht. Na het semester heb ik ervoor gekozen om nog een extra minor te gaan doen, namelijk de kunst en cultuur minor. Tijdens de minor kunst en cultuur werd er naar de sector gekeken vanuit drie verschillende pijlers, beleidsmatig, bedrijfsmatig en kunstaanbod. Dit was vergelijkbaar met heritage, er werd onderzoek gedaan zodat er een breed beeld ontstond van de algehele sector. Door vanuit verschillende perspectieven naar de sector te kijken is er een globaal beeld ontstaat wat als basis dient. Door deze verdiepende elementen heb ik mijn visie verder ontwikkeld, en hoe de rol van leisure daarbinnen kan spelen. Tijdens de kunst en cultuur minor ben ik op verschillende meeloopdagen gegaan in de sector. Mijn wens was om stage te lopen in de kunst en cultuursector, door de minor en de meeloopdagen is dit alleen maar bevestigt. Met deze meeloopdagen en het contact wat daarbij komt kijken heb ik mijn professionele netwerk uitgebreid en aan competentie 4, het regisseren in netwerken, gewerkt. Ook weer in jaar 3 stond reflecteren en zelfsturing (competentie 9) centraal. Dit heb ik door verschillende dingen gedaan zoals het reflecteren maar ik heb ook een faalangsttraining gevolgd. Ik merkte dat faalangst bij elk onderdeel in mijn leven kwam kijken, zo ook bij schoolgerelateerde opdrachten. Met de training heb ik tools gekregen die ik kan toepassen, waardoor ik minder de angst voel. In jaar 3 heb ik managementvaardigheden gevolgd waar leidinggeven en sturing naar voren kwam. Hierbij werkte ik ook aan competentie 10. In de 3 jaar van de opleiding ben ik klaargestoomd om stage te gaan lopen. Met de theorie maar ook praktijkvoorbeelden heb ik een uitstekende basis gelegd om dit toe te passen op een stageplek.

Feedback van medestudent Anouk Dijkstra
Lynn is een enthousiaste meid die altijd meteen pro-actief aan de slag gaat. Haar kracht ligt vooral in het maken van planningen en het organiseren hiervan. Dit vind ik altijd zeer bewonderswaardigend. Ze maakt een duidelijke planning, met input van het team, en legt dit altijd duidelijk uit. Ook houdt ze altijd goed rekening met de rest van het team. Af en toe merk ik dat ze wel wat gas kan terugnemen, maar als Lynn dit door heeft houdt ze hier meteen rekening mee. Omdat ik samen met haar de faalangsttraining heb gevolgd weet ik dat Lynn veel vooruitgang heeft geboekt op dit gebied. Natuurlijk is zoiets niet zomaar over, maar ze doet haar best en heeft zelfs genetwerkt om haar stage te regelen! Ze is zeker klaar voor haar stage in het vierde jaar!

In jaar 4 staan de stage en praktijkopdracht centraal. Momenteel ben ik al bezig met mijn praktijkopdracht wat een ondernemingsplan gaat zijn voor een duurzame concept store waar de nadruk ligt op het exposeren van duurzame kunst. In september 2020 start ik met mijn stage bij De Lawei. Ik ga stage lopen op de afdeling marketing & communicatie. De wens om stage te lopen in de kunst en cultuursector is werkelijkheid geworden. In jaar 4 wil ik voornamelijk aan de volgende onderdelen gaan werken:

– Conceptontwikkeling omtrent voorstelling marketing
– Netwerken met externe partijen
– Inzicht krijgen in gesegmenteerde marketing
Kwaliteiten

Na 3 jaar kan ik zeggen dat mijn kwaliteiten liggen in het organiseren en leiden van projecten. Dit komt vooral uit het maken van planningen, de effectiviteit beoordelen en het proces in de gaten houden. Tijdens het Tour de France project was ik projectleider, dit werkt voor mijn fijn maar ook vanuit de groep. Ik heb graag de touwtjes in handen. Deze kwaliteit komt terug in Anouk haar feedback. Wel zegt ze erbij om niet altijd maar te geven, dit is dan ook iets om rekening mee te houden. Een andere kwaliteit is het detail georiënteerd werken. Ik vind het belangrijk dat een eindproduct er netjes uitziet en dat de kwaliteit gewaarborgd is. Daarnaast ben ik gedreven, ik geef 110% en ik vind het niet erg om tijd in opdrachten te stoppen. Hierbij geldt dan ook als de kwaliteit er mee omhoog gaat vind ik dat belangrijk. Ik heb kennis ontwikkeld in probleemoplossend denken, conceptontwikkeling en organiseren. Deze elementen kan ik zeker toepassen in mijn stageplek bij de Lawei.